ייעוץ עסקי ייעוץ עסקי, אימון והדרכה למנהלים
מומחים בהגדלת הכנסות וזמן פנוי למנהלים
חייג כעת: 072-2423333
חפש

אחריות אחרת

המילה אחריות הפכה בשנים האחרונות למילת גנאי במחוזותינו. במדינה שבה שרים "לוקחים אחריות" ובדרך גם לוקחים איזה ג'וב פרטי או דיל למקורבים; במדינה שבה קציני צבא "לוקחים אחריות" ובעצם בורחים מתפקידם במקום לטפל בנזקים שנגרמו עקב חוסר אחריותם הראשונית; במדינה שבה המילה 'אחריות' הפכה למילה נרדפת למילה 'אשמה' יש את אלה שעדיין לוקחים אחריות באמת – אותם מנהלים ונושאי משרה, אשר סוחבים את הכלכלה והמשק על גבם למרות המכשולים הרבים בשטח.

 

או שאתה בעמדת גורם או שאתה בעמדת תוצאה

בחייו של מנהל כל היבט ותחום בו הוא עוסק נופל תחת אחת משתי קטגוריות: דברים שהוא בעמדת גורם עליהם ודברים שהוא תוצאה שלהם.

 

למעשה ישנה אפשרות שהמנהל שולט במגוון המשימות המוטלות עליו, ביחסים הבינאישיים, בתפקוד העובדים, בתוצאות העסקיות, במצב השוק ואסטרטגיות השיווק, בדו"ח 'רווח והסבר' או לחלופין, חלילה, הדברים האלה שולטים במנהל.

 

מייק צ'טליין, יועץ עסקי אמריקאי, דן בהרחבה בנושא זה בסדרת מאמרים בשם 'טיפים להצלחה'. צ'טליין מפרט על העובדה שמנהל נמצא בעמדת תוצאה של משהו – דברים קורים לו, נגרמים לו מפחי נפש, נוצרות לו בעיות. אנשים בד"כ לא אוהבים לדבר על הנושאים בהם הם בעמדת תוצאה, לפעמים זה גורם להם להתנהג בצורה לא הגיונית או באופן רגשי מדיי במקום ששיקול דעת נחוץ, לצאת מאיפוס או לעסוק בנושא בכוח ובאופן אובססיבי – בקיצור, להיות במצב תוצאה.

 

אם יש לך מנהל מכירות לדוגמא, ששולט היטב במחשבים, הוא אפילו נהנה מכך. הוא מסוגל להכין ניתוחים, סטטיסטיקות, ולאחזר כל פיסת מידע שאתה עשוי אי פעם לרצות. היכולות שלו אפילו חוסכות לך אנשי תחזוקה, כיוון שהוא, מרצונו החופשי, מתקן בעיות מחשבים שצצות בדרכו, שלא לדבר על שדרוגים במערכת והטמעתם.
 
אולם, כשזה מגיע לאנשים מסוימים, יש למנהל המכירות שלך בעיה. כל אדם שמדבר לאט ובמיוחד אנשים מבוגרים, מטריפים את דעתו. פשוט אין לו סבלנות והבנה כלפי אנשים כאלה, בין אם הם עובדים תחתיו או לקוחות איתם הוא בה במגע.


אנשים רגילים או כאלה שמדברים מהר הם בסדר מבחינתו. אבל אם אדם שמדבר לאט מתקשר אליו לשאול שאלות, אז הוא מתנהג בגסות רוח. אם אדם כזה מגיע לפגישה, הוא מתעלם ממנו או אומר לו שאנו לא יכולים לסייע לו, או מתרגז עליו עקב מהירות תפיסתו את הדברים.
 
מנהל המכירות שלך נמצא בעמדת גורם לגבי מחשבים, אולם בעמדת תוצאה בכל הקשור לאנשים שמדברים לאט – ותופעה זאת נותנת לנו רמז בנוגע לאחריותו של נושא משרה.


שלושה מרכיבים

נראה שבתפר שבין יכולת גרימה, למצב תוצאה, בכל תחומי הניהול, נמצאת ההגדרה הנכונה למילה אחריות. 


אחריות אינה אשמה אלא להכיר בגרימה שלך.


חיפוש אשמים (או זכאים) ב'וועדות חקירה' שלאחר מחדלים מעולם לא הביא ללקיחת אחריות אמיתית – כזאת שמתבטאת בשינוי ארגוני יסודי לטובה, אלא להאשמות והכפשות הדדיות.


הנקודות בעסק שמביאות את המנהל לעמדת תוצאה הן המקום שבו נמצאות הבעיות הגדולות ביותר של העסק.


אלה הן בעצם הנקודות שמאטות את החברה ומעכבות הצלחה או במילים אחרות, אלא הן הנקודות בהן אין לו שליטה על מצב העניינים.


כשהאחריות יורדת, השליטה יורדת.


ביחד עם אחריות (הכרה בהיותך גורם) ושליטה, ישנו מרכיב עוצמתי נוסף והוא – ידע.


שלושת המרכיבים האלו (אחריות, שליטה וידע) נמצאים בפעולה בכל עסק, בכל מחלקה ואצל כל עובד בארגונך.


לדוגמה – איש מכירות, אשר חסר לו ידע לגבי המוצרים של החברה, המחירון, תנאי התשלום, וחשוב מכך לגבי שיטות מכירה אפקטיביות, צפוי להיות חסר שליטה ובעצם תוצאה (היעדר אחריות) מול הלקוחות הפוטנציאלים, או במילים אחרות – הוא לא יצליח לגרום ללקוחות לרכוש את המוצרים שלכם, או לחלופין הוא יתפשר במחיר וייתן הנחות שאינן כורח המציאות.

 

באופן דומה, מחסנאי חסר אחריות, לא ידע איזה ציוד חסר, וכמובן שלא ישלוט בתקציב הרכש, אלא יהיה עם "אצבע קלה על ההדק" בכל הקשור לכספי החברה.

 

מנגד, נהג משאית בחברתך, אשר שולט היטב ברכבו, סביר להניח שהוא ידע כיצד להתגבר על מכשולים שונים בדרך, ולכן הוא גם יוכל לקחת אחריות (בעצם להיות גורם) על כך שהמטען יגיע ליעדו במועד המתוכנן ובשלום.

 

לטענת רבים, ידע הוא כוח אמיתי.

 

להמשך המאמר - לחץ כאן

 

רוצה יותר שליטה בעסק שלך?!

לקביעת פגישת ייעוץ - מלא את הפרטים הבאים ולחץ 'אני מעוניין. בואו ניפגש'!

 

 

 

 

שתף שתף עם החברים בפייסבוק את 'אחריות אחרת שתף עם החברים בטוויטר את 'אחריות אחרת