ייעוץ עסקי ייעוץ עסקי, אימון והדרכה למנהלים
מומחים בהגדלת הכנסות וזמן פנוי למנהלים
חייג כעת: 072-2423333
חפש

המשרד יעבור לדום - חלק שני

לחלק הקודם: לחץ כאן

 

לפרוח בין הגבולות

המאמר בעיתון גלובס - דני וידיסלבסקי
 המאמר בעיתון גלובס

אחת מהנחות היסוד העומדת בבסיס מרחב התמרון הניכר שניתן בשנים האחרונות לעובדים, היא שמשמעת הדוקה מדי מדכאת אצל העובד, יצירתיות וחדשנות אשר בסופו של דבר, תורמים לארגון.

 

טירה שוקל זה מול זה את היתרונות והחסרונות: "משמעת אכן מדכאת וחונקת יצירתיות. אבל תהליך חשיבה מסודר וממושמע מייצר הישגים בטוחים, ואילו תהליך חשיבה מופרע ומבולגן יניב השגים בודדים, אבל מרשימים יותר.

 

משמעת פחות הדוקה והתפרעות מקנה לנו הישראלים תחרותיות בהיבט של יצירתיות וחדשנות, אבל בשלב של ייצור הרעיונות, הקושי שלנו להיות ממושמעים ומאורגנים מעניק דווקא למתחרים שלנו יתרון עלינו".

 

לוטן מתנגדת להנחה ולמסקנה הנגזרת ממנה. לדבריה, "למושג 'משמעת' יש קונוטציה שלילית, אולי בגלל הצבא, אבל בפועל משמעת היא סוג של 'חיבוק' לעובד. התפלאתי לראות עד כמה העובדים, ממש כמו ביחסי ילד־הורה, זקוקים לגבולות הללו ומברכים עליהם. לגבולות מהודקים יש אפילו אפקט משחרר, שמפנה לעובד פנאי ליצירתיות. ברגע שעובד לא צריך להתלבט מתי לאכול, מתי להגיע, מתי להגיב על פניות, איך להתלבש ואיך לנהל את התיקיות שלו, זה מותיר לו חופש מחשבתי להתפתחות ולעשייה יצירתית. דווקא היום, כשכל־כך הרבה רעשים והסחות דעת מכבידים עלינו, אנו נדרשים יותר מתמיד לנהלים ברורים ולסדר".

 

ההשוואה בין העובדים לילדים מעלה את השאלה המהותית: מה בעצם רוצים העובדים, ומה הם צריכים?

 

בן יקר: "כמנהל עברתי אבולוציה בהקשר הזה. בתחילת הדרך חשבתי שעובדים רוצים חופש ממשמעת ושהחופש הזה יחולל אצלם אהבה והזדהות עם הארגון. היום למדתי שההיפך הוא הנכון: עובדים מעריכים מאוד גבולות ברורים, ולאורך זמן הם מזלזלים בארגון שחסרים בו בקרה ומשמעת".

 

דני וידיסלבסקי, יועץ ארגוני, מחזק את הדברים, ומבהיר, כי משמעת אינה אלא כלי שנועד לסלול את הדרך לתוצאות ללא הפרעות וללא הסחות דעת. "משמעת בריאה מעניקה לעובד תחושה לגבי שולי הדרך, שמהם אסור לסטות בדרך להשגת המטרות. הצורך במשמעת טבוע בטבע האדם. לצד הפן היצירתי והמתפרץ שבו, כל אחד זקוק למחסומים ולריסונים שישמרו עליו ויאפשרו לו להשיג את יעדיו".

 

אפקט הדומינו בבלגן

מהי דרגת המשמעת האופטימלית שלא 'תחנוק' עובדים?

 

טירה: "אני לא מאמין בהותרת פרצות, אפילו לא קטנות לכאורה. כשהייתי סמג"ד בצה"ל בחיל תותחנים, קיבלנו תותחים ארוכי טווח שבהם כל טעות שולית בזווית הייתה מבצעת סטייה משמעותית מן המטרה. כאשר הנהגתי משמעת טרור בניקיון ובסדר של התותחים, התותח פגע במטרה בלי שום טעות. לכאורה, היתה כאן משמעת קפדנית על דבר שולי, קוסמטי, אבל כאשר נוהל, אפילו משני, נאכף כמו שצריך, יש לו אפקט מדבק. אם בגלל חוסר משמעת משהו קטן מוזנח, הוא מהר מאוד יזלוג גם לדברים משמעותיים".

 

גם לוטן חושבת שיש להקפיד על קלה כחמורה: "אצלנו למשל, קיימת הקפדה גם על נוהלי סדר בשולחן העבודה של העובדים. ניירת פזורה ולא מתויקת שנשארת בסוף יום עבודה על השולחן, היא לכאורה עניין פעוט, זניח, אבל יש לזה אפקט דומינו. שולחן עבודה מפוזר יוצר גם מחשבה מפוזרת ומבורדקת שגורמת עם הזמן לדחיקת הגבולות גם בנהלים אחרים, מהותיים. מסיבה זו נוהלי המשמעת שהנהגתי כוללים את הפרטים הכי קטנים ואת כל הרבדים של העשייה הארגונית, החל משעות הגעה וסיום, לבוש הולם, דרך סגנון תקשורת, מהירות תגובה, זמני ארוחות וחופשות, וכלה בסדר חיצוני ובהוראות כיצד לארגן את התיקיות במחשב".

 

איך מחדירים משמעת בעובדים בלי ליצור אצלם אנטגוניזם?

 

טירה: "החוכמה היא שהמשמעת תבוא מבפנים, מתוך העובדים, ולא כמשהו חיצוני שרירותי. הדרך המאוזנת שמצאתי היא להיות ליברלי עם העובדים עד לתהליך קבלת ההחלטה. אבל ברגע שזו התקבלה, מחובתך להחיל אותה במשמעת ברזל כמו בצבא".

 

בן יקר: "הטלת משמעת בלי לייצר מרי בעובדים עוברת דרך דוגמה אישית. הרבה יותר חכם ויעיל להראות לכפופים לך שאתה 'לא עושה לעצמך הנחות' מאשר להצניח עליהם ספר חוקים ונהלים חיצוני".

 

וידיסלבסקי מסכים ואף גורס, כי הכפוף המרכזי למשמעת הוא המנהל עצמו: "יותר מכל גורם אחר בארגון, המשמעת מחייבת את העומד בראש הפירמידה, את המנהיג. למשל, מנהל שמבטיח בונוס לעובדיו לאחר פרויקט מאומץ ו'עושה לעצמו הנחות' בתירוצים שונים, הוא דוגמה קלאסית של הפרה משמעתית, שבעקבותיה גם נהלים אחרים שהוא יבקש להחיל יתרופפו.

 

מנהלים שוכחים לפעמים שמשמעת היא דרך דו־סטרית: מנהל שנותן הוראה ולא אוכף אותה הוא בעצם מנהל לא ממושמע, ויחד עם מתיחת הגבולות אצלו, יורדת המשמעת בארגון כולו. מהשתפשפותי בזירה הארגונית אני יכול להעיד כי בכל פעם שיש למנהל בעיה של משמעת אצל העובדים, כדאי שיעשה בדק בית עם עצמו ויבחן: מה הוא עצמו הפר, מאילו הבטחות הוא 'בחר' להתעלם, היכן 'שכח' מילה טובה שהגיעה לעובד. כן, גם כאן יש סטייה משמעתית. כשהמנהל יאתר את הפשלות שלו ויתקן אותן, בעיות המשמעת של העובדים יתנדפו מאליהן כבדרך פלא".

 

רוצה לדעת מהי תפיסת הניהול המתאימה ביותר לעסק שלך?

לקביעת פגישת ייעוץ - מלא את הפרטים הבאים ולחץ 'אני מעוניין. בואו ניפגש'!

 

 

 

שתף שתף עם החברים בפייסבוק את 'המשרד יעבור לדום - חלק שני שתף עם החברים בטוויטר את 'המשרד יעבור לדום - חלק שני